Saturday, December 13, 2008

Cengkerik oh cengkerik...


pix : pavel krasensky

Cengkerik korang tau kan. Kalau memalam mesti dia bunyi. Kadang sedap jer dengar bunyi cengkerik ni tapi kadang2 sakitkan hati jer hahahaha. Aku nak citer sikit pasal cengkerik ni sikit. Malam tadi memang betul2 ngeri siot. Telinga aku masuk cengkerik nyeeettt.

Aku cuak takut2 cengkerik tu korek2 aku nye telinga, pastu dia buat sarang situ. Pastu korek2 sampai gegendang telinga. Perghhh sakit siot. Terasa kaki dia gesel2 kat dalam telinga.Memula aku korek2 gak telinga kasi dia keluar tapi lelama cengkerik tu masuk makin dalam. Aku makin cuak.


pix : animals.howstuffworks.com

Pastu aku gi bilik air. Taruk air masuk kat telinga tapi sama gak. Cengkerik tu makin mengganas. Oitt sakit weiii. Aku terus start keta memecut gi klinik. Perghhh cengkerik tu makin ligat meneroka ruang2 kosong telinga aku. Sampai klinik terus masuk. Doktor pon korek punya korek cengkerik tu pon lompat keluar. Mendarat baik punya kat dahi aku. Nurse tu menjerit2 hehehe takut ngan cengkerik.

Pastu doktor tangkap cengkerik tu bagi kat aku soh buang kat luar. Sekali aku tengok mak aiii besor siot cengkerik tu. Lebih kurang 2 cm gak panjang badan (tak termasuk kepala & kaki) dia. Korang bayangkan eh cengkerik besar tu masuk telinga pergghhh ngan kaki dia yang berduri2 tu..Ngeri siott. Telinga aku masih sakit lagi ni hahaha ingat nak ambik gambar cengkerik tu tapi aku dah bengang aku buang ler cengkerik tu.

Kalau ikut rajah tu jenis "tree cricket" yang curi masuk telinga aku.

5 comments:

Abang Ben said...

fuh... ni kira masuk cerita pelik dah ni. Tak pernah terpikir pulak cengkerik masuk dalam telinga.

eddie dewanaga said...

dah ok ke bro...?

creepy siot... tapi gua penah baca metro pasal lipas masuk telinga, satu mamat kat kelantan tu ada kena, pi klinik jugak dia...

lepas ni lu layan 'night crawler' dari judas priest, biar berdesing telinga tu kasik bilas baik punya...!!


"night crawler, beware the beast in black...
night crawler, u know it's comin' back...."

Abdul Rahman said...

haha, aku pon pernah gak masuk menatang dlm telinga aku. tapi tak le sebesar yg masuk telinga lu. lu pnya lg ngeri.

x gi dokter pon. letak kapur byk2 kt tepi2 telinga, dia rasa panas, keluar lah pastu.

haha, pasni jgn fobia ngn cengkerik sudah.

muor76 said...

camner cengkerik tu masuk tinger ko? giler siottt.. mesti sakit... punyerk.. cer ler kakinyer berduri..
ke dia nak korek tinger ko..?
ishh.. kalo aku semut/nyamuk masuk tinger ade ler..
nanti ko leh ler cite kat anak ko pasal tinger dimasuki cengkerik.. pastu ko bagi ler alasan sebab tak dengor cakap org tua.. cengkerik nak korek tinger ko... kekekekeke

matakucing said...

abg ben,
pelik tapi benar.

eddie,
ok dah cuma 'masih aku tersa' penanga cengkerik itu.

Abdulrahman,
besor tu cengkerik tu.

Muor76,
Ntah la dia berminat pulak nak masuk telinga aku..aha ok gak jadikan kisah tuk anak ko tuh ;)