Wednesday, August 26, 2009

Review : Screaming Trees - Change Has Come EP

Screaming Trees merupakan sebuah band berasal dari Washington, US. Ia ditubuhkan pada 1985 oleh dua adik beradik Gary Lee Conner ( gitaris) & Van Conner (bassis) bersama2 dengan rakan baik mereka Mark Lanegan (vokalis/gitaris) & Mark Pickerel (drummer).

Pada mereka yang sebati dengan Seattle scene / grunge movement pasti mengenali lagenda ini & untuk mereka yang tidak tahu Screaming Trees merupakan pelopor awal Seattle scene sebaris dengan Green River, The Melvins, Soundgarden & Skin Yard.



Change Has Come merupakan EP pertama mereka bersama independent label, Sub Pop & merupakan album terakhir sebelum mereka berhijrah ke mainstream label, Epics Record. Sebelum ini mereka bernaung dibawah satu lagi independent label, SST Records bersama2 Soundgarden. Bersama SST mereka sempat merakamkan 3 buah album yang mana rilisan terakhir adalah pada 1989.



EP yang mengandungi 5 buah lagu ini telah diriliskan pada 1990. 2 buah lagu "Change Has Come" & "Days" telah diterbitkan bersama Jack Endino, seorang penerbit lagenda yang banyak menerbitkan album/EP untuk band2 grunge Seattle. Manakala 3 buah lagu lagi "Flashes", "Time Speak Her Golden Tounge" & "I've Seen You Before" telah diterbitkan oleh Steve Fisk ketika bersama SST Records.

Lagu2 didalam EP lebih menekankan kepada punk, new wave & garage rock. Kesemua genre itu dicampurkan menjadi trademark untuk sound Sreaming Trees. Cuba layan kan tracks "Change Has Come","Days" & "Flashes" anda pasti kan bergoyang menghanyunkan kepala mahupun ber"moshing" mengikut rentak yang menggegarkan.



"Time Speak Her Golden Tounge" & "I've Seen You Before" ada tarikan tersendiri. Ada sedikit unsur psychedelic rock dalam permainan gitar. Walaupon agak lagu ini agak mid-tempo tetapi tetap layan. Keseluruhanya EP yang menarik dengan sound tipikal grunge yang "kotor" dengan high level distortion & vokal yang kuat pengaruh Jim Morisson. Walaupon Screaming Trees tidaklah popular seperti band grunge yang lain namun mereka adalah pelopor grunge movement yang dihormati di Seattle. Mereka diibaratkan penulis sebagai lagenda senyap Seattle.

Ok layan lagu pulak. Flashes & Time Speak Her Golden Tounge




4 comments:

SkiD said...

Pernah dengar nama je...lum dengo lagu lagi...so nak layan le ni...

berteromber said...

kalau baca citer pasal grunge..selalu terjumpa nama ni..tapi aku tak pernah dengar lagi..

matakucing said...

skid,
layan jer.

berteromber,
yup..dorang legend seattle scene.

Kaboi Tanduk said...

vokal mark lanegan antara vokal seattle yg paling masyuk!

salah satu band baru dia, gutter twins pun bley tahan..

p.s: datang mengorek entry lama..hehe