Thursday, August 20, 2009

Asam Pedas Ikan Parang

Hari ni gua rasa cam mengidam nak makan masak asam pedas ikan parang untuk makan tengahari. Lama rasanya gua tak makan masak asam pedas ikan parang yang mengiurkan tu. Last sekali gua merasa masak asam pedas ikan parang setau ingatan gua ialah kat Bandar Melaka. Tu pon dah 2 tahun lepas rasanya. Jalan apa ntah gua dah lupa. Yang gua ingat kedai tu dekat dengan ngan pasaraya Ocean, dekat ngan parking RM2 sekali masuk, belah kiri ada kedai bundle yang tokeynya ramah yang teramat ala2 dj Isma Halil Hamzah. Belah belakang pasaraya Ocean tu pulak ermmm oh ye tempat river cruise tu. Jalan ape tu yer korang tau tak.

Gua tak ingat sebab time tu gua baru first time gi Melaka. Main redah aje nak cari kasut Aliph (kononnya). Nama tokey kedai tu Pakcik Mat. Nama penuh gua tak tanya pulak. Malas. Asam pedas ikan parang kat kedai pakcik Mat tu memang best walaupon gua makan sambil ditemani dengan sebungkus tisu murah untuk dijadikan lap supaya peluh gua tidak jatuh kedalam nasi bagi mengelakkan rasa masin yang berlebihan. Memang power la asam pedas pakcik Mat tu.

Muka gua merah. Bibir rasa tebal cam bibir Ning Baizura menahan pedas. Tapi dek kerana anak pakcik Mat yang cun tu selalu lalu lalang mengambil order para pelanggan, sambil2 dia jeling2 sebab gua ensem atau pelik tengok muka gua. Tapi gua gagah kan diri mengontrol macho walaupon lidah gua dah hampir2 terjelir menahan pedas yang membakar. Ini baru lah "real" asam pedas ikan parang.

Kat KLIA ni mana mau carik??? Asam pedas mamak ada ler kat LCCT tu. Tak best langsung.

11 comments:

zan said...

Kat area Setapak, Kl ada satu gerai Asam Pedas Melaka. Tokey dia asal Melaka tapi wa rasa biasa2 saja. Kat gerai tu ada asam pedas ikan parang dan juga daging tetel..

Mak wa masak dah macam ori dari Melaka padahal mak wa orang Banting..hahaha

berteromber said...

adoi...citer asam pedas pulak...nasib lum posa lagi..kalau tak mau terliur nanti..haha

Unknown said...

emm nak jejer masakan emm lg sedap tau

nita said...

alaaa.. akak pon terer gak masak.. tak cayerr? mai laa datang.. bawak semut skali yerr..

bukan jerr ikan parang masak asam pedas akak pandai masak, kek hantaran pon akak pandai..

uhukuhukuhuk..

ada kena mengena yerr dua menu tu.. hehehe!

Portdy said...

tak yah le p beli, mahal ....

suh le sapa2 masakkan...jimat pun jimat kan?

Unknown said...

huhuh tq kak nita-semut-

SkiD said...

Ngidam asam pedas le pulak...nasib baik belum bulan posa...

deaf-angel said...

I love asam pedas nak2 kalo ikan pari...best

Joe said...

asam pedas ikan cencaru mmg kegemaran aku bro!

eddie dewanaga said...

asam pedas tak kira versi johor, selangor mahupun melaka perlu ada kriteria2 tertentu... mana jenis ikan yg perlu daun kesum, atau simply bunga kantan, mana jenis ikan yg perlu lada hitam untuk extra hot and spicy... ikan mesti fresh!

untuk darah johor... asam pedas mau ikan duri, ikan sembilang, tenggiri atau pari, kasi libas... baru cara!!

matakucing said...

wah ramai gak peminta asam pedas eh..slurrpppp