Monday, March 17, 2008

Kenangan Mengusik Jiwa : Darjah 3 Biru

Semalamkan aku gi la kemas2 bilik, kemas dalam almari, gobok, kotak2, laci2 last2 aku jumpe plak gambar masa dolu2. Sebenarnyer gambar aku masa dolu2 tak banyak boleh di kira ngan jari. Belek punyer belek tergelak sendri aku ngk gambar2 aku masa dolu2. Tapi dalam banyak2 tuh gambar ni la paling aku rasa nostalgia gitu.

Gambar kelas darjah 3 Biru, tahun 1990 ( dah 18 thn oooo.. )

Nilah satu2 nyer gambar kenangan masa skolah rendah. Aku sekolah kat Sekolah Kebangsaan Sijangkang ( S.K.S ). Tym ni aku dok kat darjah 3 Biru ( 3B ). Kira 3B ni kelas nombor tiga la, dia sume ada 5 kelas 3 Merah (3M), 3 Kuning (3K), 3 Biru (3B), 3 Hijau (3H) & 3 Jingga (3J). Kira nyer sape dak2 paling pandai waktu tuh dok kat kelas 3M eh & ikut tahap la klu kurang skit pandai 3K & seterusnyer. Tapi aku tak bape suke ngan dak2 kelas 3M pasal dorang cam berlagak skit ooo ekekeke.

Tym ni aku jadi pustakawan kat sekolah. Slalu pagi2 lepas loceng kene gi perpustakaan dulu, repot kat cikgu Manap ( garang ooo ni cikgu..suke lempang org, klu dia jln je dah tau terus cepat2 nyorok sbb dengar kasut tongkang dia...ketak ketuk ketak ketuk.. ngeri siot ). Lepas repot baru buat keje kemas2 buku la, sapu2 lantai, lap2 cermin, isi air kat akuarium & mcm2 lagi la. Bile dah setel baru masuk kelas.

Nama cikgu kelas aku ni Cikgu Shamsiah. Sore dia lembut jer tapi bile dia dah "naik angin" cubitan super siyya peringkat ke-8 dia tulah yang mengerikan. Sakit ooo kene cubit ngan dia sampai melecet siott. Aku pernah kene dolu pedih oooo, tapi dekni bile lepas cubit time nak balik nanti dia sapu obat dulu pastu dia cakap mintak maaf sbb cikgu cubit bkn sebab benci tapi sayang.. terharu siot bile dia ckp cenggitu. Tapi bsk kene lagik hahahaha. Ermm terpikir plak kat mana la cikgu Shamsiah ni sekrang erk..dah pencen kot, ker dah jd cikgu besar. Nak gak jumpa nak gak rasa cubitan maot dia tuh.

Masa ni ketua kelas Mohd Faidzol b. Muhaimin ( baris no.2, tujuh dari kiri ) kot & penolong dia Norasyikin bt Rosli ( baris dpn skali, enam dari kiri ). Ada gak nama2 dorang yg aku x ingat ye la dah lama sgt dah, 18thn ooooo tapi almost sume aku ingat lagi nama dorang cume ada la beberape yg aku lupe. Ntah cam ner la dorang skrg erk. Mungkin ada yg jadi doktor, lawyer, majistert, photographer, bussiness man, akauntan etc & dah beranak pinak kot dorang nie. Ingat nak buat re-union la kompol sume dak2 kelas 3B ni..pergghh mesti nostalgik siot.

Ermmm tersenyum jer aku bile ingat balik kenangan gambar kelas 3B nie. Hehehe klu korang pandai cari la muke aku kat belah mana aku diri ??

No comments: