Friday, March 21, 2008

Kenangan Mengusik Jiwa : Peristiwa Maulidur Rasul

Semalam 20 March 2008 bersamaan 12 Rabiul Awal1429 Hijrah hari besar dalam kalendar Islam ; Maulidur Rasulullah S.A.W. Syok eh bile nak diambang sambutan Maulidur Rasul ni. Tiap2 mlm ada baca berzanji kat surau2, mesjid2 eh. Best jer dgr sore org berzanji & berselawat sayup jer, touching eh.

Dolu masa aku kecik2 aku slalu ikut arwah atok aku g surau naik beskal palang dia tuh. Biasanyer aku tlg2 sediakan makan & minum utk ahli2 yg dtg baca berzanji. Klu ada "Maulud" ( istilah yg aku slalu guna ) je, lepas selesai berzanji, dorang akan makan2 skit sambil bobal2. Pastu abis kene kemas basuh talam, cawan & teko. Best je bile ingat balik tym tuh.

Tapi ada seperkara lagi tentang Maulud ni yg mmg jadi kenangan dalam idup aku ialah aku accident motor. Masa tu tahun 2001 (ermm dah 7 thn lepas ek sekejap jer). Ohooo teruk giler sampai patah kaki kanan aku, patah tebu siot..patah 3 tu.Tym tu aku baru pindah kampus baru kat Bangi. Dulu aku blajar kat Kolej Islam Darul Ehsan ( KISDAR ). Masa semester 1&2 dulu kolej ni kat Seksyen 11 Shah Alam, dkt ngan masjid Shah Alam. Kalu ptg2 slalu gi jogging kat tasik mesjid tu sambil2 cuci mata..huhuhu.

Kalu tak silap tym tu aku nak balik umah lepas main takraw kat kolej tu ( tym tu maghrib ). Pastu sampai je kat simpang 3 jln tu, aku pon dgn konfiden nyer membelok. Bang..Bangg..Boommm terus kene langgar ngan motor. Memula aku ingat tak de ape2 pastu bile nk bgn jer kaki cam tak pijak tanah. Bile aku pegang kaki aku tau2 dah patah terkulai. Ishhh ngeri siot. Nasib tak penyek huhuu

Nasib ada Komeng, member aku kat blakang, dia la yg tlg aku bwak g spital Kajang. Bile sampai spital jer terus masuk wad & besok terus bedah. Bile masuk bilik bedah jer nurse tu kasi injection terus mamai separa sedar hehehe tapi mmg real la dorang bedah, dorang buat kaki aku cam tiang buat umah. Ketuk pakai hammer sbb nak pasang besi kaki adjust tulang aku yg dah hampir hancur tuh. Ketak ..ketuk..ketak..ketuk cam org bertukang siottt.

Lepas bedah jer...bius dah ilang..perghh sakit gler..1 bulan gak la aku dok kat wad Ortopedik kat Kajang tuh. Sampai sume staff kat wad tu aku kenal..ye lah 1 bulan ooo dok sana. Katil sebelah sume bertukar2 org, aku jer stay sampai sebulan. Isshh boring siot dok spital.

Hari2 mkn ikan jaket ( cencaru ). Tapi paling best klu ari Jumaat makan nasi beriyani siottt.. tu la hari yg paling di tunggu2. Putih ooo dok lama kat spital ekekeke. Kadang aku gi gak spital Kajang tu. Saja je ngak nurse2 yg pernah rawat aku.

Time kasih kat Komeng member aku yg jaga berak kencing aku kat sana ( mana ko skg eh, aku dh lost kontek ngan dia ar..sedih la ) cik Tini, dialah nurse yg paling sabar jaga aku masa kat spital tuh. Memula dekni garang giler..cam singa tapi dekni baik, cun ooo tapi dah kahwin thn lepas ehececece. Ermm skrg aku nak cari Komeng la, Kat mana ko?

No comments: