Friday, March 14, 2008

Bercakap Dengan Jin

eNi aku nak cite skit pasal cerita seram, hantu, jembalang, penanggal, langsuir, toyol dan macam2 lagi kuarga jin tu. Korang suke tak baca novel cerita2 cenggini? hahaha takut siot memamg meremang bulu tengkuk klu baca memalam, kene pulak sorang2, sunyi2 ada pulak sound effect yg menggerunkan kat sekeliling...uuiihhhhh takut sey. Ok tak mau ngomel byk2 aku nak cerita skit pasal cerita hantu yg paling aku minat sejak dari kecik ( dulu takut siot ) sampai sekarang ni., "BERCAKAP DENGAN JIN ( BDJ )"..uisshhh nengok tajuk pon dah seram hahaha.


Tgk cover dia...seram siot. Novel credit to Eina


Lama dah cerita BDJ sejak aku kecik lagi dah ade aku pon x ingat sgt. Dulu cerita ni kat majalah Variasari, kira majalah ni cerita pasal benda2 aneh, alam jin, hantu sumelah. Kecik je saiz majalah Variasari ni kire mcm Reader Digest gitu saiz dia, tapi bile baca kene siang2 kurang skit takut. Tiap2 bulan siri BDJ ni keluar kat majalah ni la.


Tamar Jalis la pengarang BDJ. Novel credit to Eina


Setelah lama majalah Variasari tu ghaib ( eh dah ghaib ker x pasti pulak sebab dah tak pernah nampak kat kedai mamak & others kedai mag ) maka siri BDJ tu pon di jilidkan tapi sekarang tak tau dah berapa jilid..hehe sejak 1981 siri BDJ dah wujud sampai sekarang 2008, 27 tahun oooo mungkin dah lebih 20++ jilid kot sekarang.



Novel credit to Eina


Pengarang siri BDJ ni ialah Tamar Jalis. Dekni power siot ada ilmu alam2 ghaib, cerita2 dalam siri BDJ ialah cerita betul dari pengalaman dia bersama2 atuk dia mempelajari ilmu kebatinan & alam ghaib. Buakn cerita2 rekaan cam sesetengah citer genre seram cam ni. Tapi dekni pon ada cakap dia bkn saja2 nak takut2kan org, dekni nak ajak kita sume berfikir padah nyer klu bersahabat & percaya ngan kuasa selain Allah.



Novel credit to Eina


Tapi klu nak best baca novel BDJ ni kene baca dari awal sebab dia bersambung2. Klu missed dr mula cam tak syok gitu, tak feeling sgt sebab tak tau citer dari mula. Aku pon dapat baca dr jilid 14 hehe. Tulah kene cari & kumpul sume koleksi BDJ. Rare la novel nie, yg aku dpt pon member aku Eina bg pinjam. Dia dapat kat kedai buku lama siot tapi mmg susah la nak cari novel ni kene pandai runner ar g flea market ker, cari kat sana aje la klu kat kedai buku maybe ade kot tp mungkin dah tak banyak yg jual la aku rase.


Novel credit to Eina

Klu baca novel BDJ ni mmg tak boring siot sebab aku boleh bayangkan cam aku kat dalam novel tu. Memang meremang bulu tengkuk & illustrasi kat cover dia pon lawa aku suke memang betul2 best artwork dia boleh buat cover baju pon best. Aku syorkan korang carik la novel BDJ nie hahaha Jom Bercakap Dengan Jin. Klu bahase omputih nyer "Speak To The Devil" ye ke?

No comments: