Tuesday, August 6, 2013

The Clash : London Calling

   
 



Sebut je The Clash mesti ramai yang tahu dorang ni lagenda punk..kira yang terawal saing-saing SEX PISTOL dan THE RAMONES. Mereka antara produk punk yang berjaya merevolusikan muzik punk dan attitude punk itu sendiri. Berani mencampur adukkan muzik lain kedalam acuan punk yang tipikal. Mungkin mereka digelar murtad dalam pegangan punk hahaha .Walau apapun The Clash is among my favourite band ni pon tengah kumpul dorang punya diskografi dan buku-buku pasal dorang.

Album ini memang solid dan berstyle dengan variasi pelbagai jenis muzik. Dari asas pop ke attitude punk dicampur pula dengan sound Dylan, rockability, rock n roll, ditambah pula reggae, ska, rocksteady digaul rata dengan Bowie, 70's pop revival dan sedikit jazz serta funk nah inilah album yang diangkat sebagai revolusi muzik punk. Semuanya dalam satu album klasik mereka ini.

Dengarkan saja "London Calling" yang kuat jati diri punk mereka, kemudian dibawa pula layan rockability oleh "Brand new Cadillac" kemudian rasai alunan jazzy dan bluesy dengan "Jimmy Jazz". Tak cukup dengan itu layan pula "The Guns of Brixton", "Revolution Rock", Wrong Em' Boyo" yang agak kuat ska dan reggae nya dan tak lupa "Train in Vain" yang sangat funky. Ni album killer tak de lagu filler...boleh pasang tanpa skip-skip..memang enjoy layan album ni..baik jalan kaki, bawak moto, bawak keta, time jamm.

Pada sesiapa yang baru nak kenal The Clash album ni sangat aku rekomen la..gerenti tak menyesal..cuba try. Mag tu gezek jer..special issue pasal The Clash..all about The Clash..nanti ade masa review la mag tu.

2 comments:

deaf-angel said...

Selamat hari raya beb..

Keep rockin

Rafi said...

album ni memang legend ni..ramai mat rock tak suka The Clash,tu yang pelik..padahal The Clash best apa