Wednesday, May 14, 2008

Hari ini dalam sejarah : Peristiwa 13 Mei 1969

Semalam genaplah 39 tahun satu detik hitam dalam sejarah Malaysia, iaitu rusuhan kaum atau lebih top lagi peristiwa berdarah 13 Mei 1969. Dimana peristiwa ini telah mengakibatkan Tanah Melayu (ketika itu) di ishtiharkan darurat.

Ianya bermula selepas pilihanraya umum 1969 yang mana parti perikatan ( tym tu UMNO + MCA + MIC ) telah kalah kepada parti pembangkang, Parti Gerakan Rakyat Malaysia ( Gerakan ) dengan majoriti yang agak tinggi.

Sebab terjadinya Peristiwa 13 Mei 1969 pulak sebab perarakan kemenangan yang dibuat oleh pihak pembangkang. Penyokong-penyokong Parti Gerakan telah mengutuk dan menghina orang-orang Melayu semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya di sekitar Kuala Lumpur.

Perarakan tersebut menyebabkan jalan raya di sekitar Kuala Lumpur hingga ke Jalan Campbell dan Jalan Hale dan menuju ke Kg Baru sesak babi giler. Secara kebetulan pulak masa perarakan tu dorang ikat penyapu kat kenderaan yang mungkin simbol simbolik mereka telah menyapu bersih kerusi di parlimen & akan me"nyapu" (menyingkirkan) terus kaum melayu dari bumi malaya..ishh isshh isshh.


Sesak..jalan sesak

Pada jam 3 ptg tersebar berita pembunuhan seorang melayu di Setapak. So dari sinilah maraknyer api kemarahan org Melayu. Tym tu Kg Baru jadi kubu org Melayu & pada pukul 4 ptg pulak 2 org pemuda Cina yang kebetulan melalui Kg Baru pulak mati dibunuh. Dan selepas itu sebuah van yg membawa rokok telah dibakar & pemandu cina turut terbunuh.

Hal ni jadi semakin besar apabila taiko2 kongsi gelap telah masuk campur & keadaan semakin riot siot...menjadi huru hara..anarchy2 dan akhirnya Tanah Melayu di ishtiharkan darurat serta merta.

Selain tuh peristiwa pawagam Odeon di bakar menyebabkan ramai org melayu menonton wayang mati terbakar. Sume ni adalah rancangan kongsi gelap cina yang mana dorang paparkan iklan dalam bahasa cina supaya org Cina keluar dari pawagam sebab pawagam ni akan di bakar.



panggung Odeon yang di bakar

Kisah yang parang2 terbang tu pon ada gak dengar tapi tak dapat disahihkan ngan bukti yg boleh dipercayai.

Kesimpulannya cume org2 yang berada pada tarikh hitam tu je la yang tahu kisah sebenarnya. Segala andaian2 tentang kisah2 yang tak berapa sahih pon cume org2 yang mengalaminya & Allah je yg mengetahuinya.

Tapi aku pernah gak dengar citer ni "live" dari org2 lama pasal peristiwa ni. Mmg gerun ar dengar citer dorang..sampai menitis air mata dorang citer siot. Aku pon sayu,insaf & berfikir sejenak tentang sebab & hikmah berlakunya peristiwa ini.

Korang jangan salah anggap yer post aku ni sekadar mengenang kembali sejarah & ada pengajaran yang boleh kita jadikan iktibar.


"Peace sell...but who's buying "

p/s : Masa gig Rockestra aritu pon dorang ada buat teater pasal isu perkauman & turut serta Hishamudin Rais menyampaikan ucapan tentang peristiwa ni.

3 comments:

deaf_angel said...

engross sey wa baca.
Cerita2 lagi ah mata kucing

matakucing said...

Insyallah..actually byk aku nak tulis tp masa tu tak bape mengizinkan.. ni pon curi2 masa kat opis ni..hehehe
**tgh kumpul duit beli note book

deaf_angel said...

ah beli cepat haha.
komputer skarang makin affordable, kalo tak mau yang fancy2...just a simple one, harga quite affordable. Tapi kalo nak yang canggih manggih nye...ah tu mahal giler ler

nanti bleh la ko tok selampit eh. Thanks in advance huhu.