Friday, August 24, 2012

Kill Rock Star


Kill Rock Star merupakan kompilasi yang terdiri dari pelbagai artis dari Olympia, Washington & yang pernah perform di International Indie Pop Convention pada 1991. Diterbitkan oleh label Kill Rock Star yang dimiliki oleh Slim Moon sehingga 2006 dan kini diambil alih oleh Ian Mckaye (Minor Threat/Fugazi) kalau tak silap. Artist yang terlibat dari pelbagai genre seperti indie pop, indie rock, riot grrl,  abrasive punk, post punk, hardcore punk, noise rock, grunge & underground act terbaik ketika itu di Washington.


Antara barisan band yang terlibat dalam kompilasi ini terdiri dari band-band legend seperti Bratmobile, Bikini Kill, Heaven to Betsy, 7 year Bitch, Unwound, Mecca Narrow, Melvins, Courtney Love (band eh bukan balu K.Cobain), Fitz of Depression, jad Fair, Kicking Giant, Witchy Poo, Steve Fisk, Infamous managerie, Kreviss,Some Velvet Sidewalk & The Nation of Ulysses.



Album ini juga melibatkan Nirvana (favourite band aku) dengan mengetengahkan lagu "Beeswax". Lagu ini kemudian dimuatkan pada kompilasi Nirvana-Incesticide yang merupakan kompilasi rarities & b-side yang telah dikeluarkan pada 1992 melalui Geffen Records. Pada sesiapa penggemar scene underground amerika khasnya & Seattle scene amnya album ini perlu ada dalam simpanan kerana ianya menunjukkan salah satu susurgalur muzik Seattle.



2 comments:

Adi Herman said...

perghh best gak cd kompilasi ni...ada melvins tu...skrg ni aku tgh carik cd ost untuk movie single...lu pernah buat review cd tu?

matakucing said...

adi,
aku ada buat review ost tu..try tgk entry2 lama aku..kompilasi ni agak rare pasal time ni kebanyakan dorang belum sign mana2 label lagi..masih raw lagi