Monday, August 27, 2012

Foo Fighters : Back and Forth



Rockumentari ini mengupas jatuh bangun Dave Grohl & bandnya Foo Fighters sepanjang 16 tahun dalam penglibatan dalam industri muzik. Rockumentari yang diarahkan oleh James Moll ini mengandungi temuramah santai dengan ahli-ahli FF dan orang perseorangan yang pernah terlibat dengan FF dan footage-footage vintage persembahan FF sepanjang karier mereka.

Dimulakan dengan zaman Nirvana, kegemilangan Nevermind, kematian tragis Kurt Cobain yang telah sedikit mematahkan semangat Dave Grohl untuk bermuzik. Kemudian disambung dengan kisah permulaan FF yang mana beliau merakam demo secara intensif selama 5 hari, menjaja demo & mencari line-up untuk band barunya. Turut disertakan kisah kontroversi disebalik keluarnya drummer asal; William Goldsmith yang kecewa dengan Dave Grohl kerana memadam semua drum tracks beliau ketika rakaman album ke-2 FF tanpa pengetahuan beliau.

Kemudian disusuli pula pengunduran Pat Smear, kemasukan Frenz Stallz (Scream-band lama Dave Grohl) dan kisah FF hampir berkubur kerana ego & kesibukan Dave Grohl dengan side-project serta kisah FF hampir kehilangan Taylor Hawkin yang OD ketika di London hinggalah kisah kejayaan FF bermain di Wembley Stadium dihadapan lebih 80000 peminat mereka dan sesi rakaman Wasting Light.

Rockumentari yang digarab dengan baik ini mengaulkan hampir semua kisah-kisah pahit, manis & emosi sehingga menyentuh jiwa kepada sesiapa yang menontonnya terutama peminat tegar Nirvana-Dave Grohl-FF. Turut diselitkan bonus features disebalik sesi rakaman Wasting Light. Memang best dapat tengok sesi rakaman yang santai seolah berparti bersama keluarga, cara rakaman analog, setup studio, vokal tacks, gitar tracks, mixing bla bla bla. Highly recommanded.



2 comments:

Portdy said...

kena dapatkan nya ni , baik ori ataupun salinan, hehehehe

Saudagar Mimpi said...

Lepas baca review ni mmg kena cari la sesalinan DVD atau Blu ray Rockumentary ni.