Friday, March 30, 2012

Dari Jemapoh Ke Manchestee




Sebuah filem Hishamudin Rais ini berkisar era tahun 70-an dimana 2 orang anak muda berhasrat untuk meninggalkan kampung halaman mereka yang sungguh membosankan: Jemapoh untuk mencapai impian masing-masing. Mahfiz seorang anak yang ingin mencari bapanya seorang kelasi kapal yang dikhabarkan berada di Liverpool . Yadi aka georgie seorang peminat fanatik pemain bola sepak Manchester United; George Best ingin bertemu idolanya di Manchester.

Pengembaraan mereka bermula selepas mereka mengambil kereta yang sepatutnya dihantar kepada pemiliknya selepas dibaiki untuk memulakan pengembaraan mereka ke Manchester tanpa kebenaran. Pada awalnya perjalanan mereka penuh keseronokan namun timbul konflik antara Yadi & Mahfiz apabila bertemu watak-watak lain antaranya seorang punkster yang cedera ditembak selepas kejadian huru hara yang berlaku di satu gig. Namun kehadiran punkster itu banyak membantu mereka dalam merealisasikan impian mereka walaupon Yadi tidak bersetuju.

Selepas itu mereka bertemu pula dengan Nina, seorang gadis yang hampir menjadi pelacur setelah terpedaya dengan tawaran kerja oleh seorang bapak ayam. Sekali lagi konflik antara yadi & mahfiz bertambah tegang. Ini kerana mahfiz seolah tidak lagi memperdulikan Yadi & mendengar saja cadangan Nina. Walaupon begitu konflik itu reda setelah mereka semua telah mengenali hati budi masing-masing.

Ini merupakan road movie yang tidak hanya berkisar tentang pengembaraan semata-mata tetapi jika diamati cerita ini menyelitkan isu "double standard", alam sekitar, persahabatan dan kritikan sosial secara sinikal. Turut menampilkan Kassim Selamat "La Obe" sebagai cameo dalm filem ini. Ini merupakan filem untuk anak muda dimana mesej utamanya ialah "Anak muda mesti berani". Berani mencabar diri untuk memajukan diri, mengenal dunia & kehidupan, mengambil risiko bagi mematangkan diri. Antara filem melayu yang menarik. Rekomended!

3 comments:

Kaboi Tanduk said...

macam slalu dengar orang sebut tapi blom pnah tgk.. nak kena cari lepas nih..

PC kOKak™ said...

klasik ni! kena selongkar gobok cari vcd, kaset ni aduss

Wan Dinnie said...

nak tengok ka? nah link~

http://www.youtube.com/watch?v=KbI5FHDUG-0