Saturday, July 27, 2013

Efek Rumah Kaca : Kamar Gelap




Kamar Gelap merupakan debut kedua band indie pop/rock dari Indonesia, Efek Rumah Kaca (ERK). Album yang dirilis pada 2008 ini melonjakkan nama mereka di persada muzik Indonesia. ERK bukan seperti band indie pop/rock biasa, mereka merupakan suara-suara marhain yang mengangkat isu-isu sosial, politik, kenegaraan, cinta, alam sekitar, protes dengan menggunakan muzik yang enak didengar dan lirik yang bijak. Adakalanya ianya terus terang dan adakala secara sinis tersirat disebalik melodi pop yang mencangkuk.

Dengan pengaruh Brit pop, folk, dan distorsi yang cukup rasa dan berlemak membuatkan ERK menjadi band yang perlu diambil perhatiaan. Ianya sangat menarik minat aku untuk mengenali mereka (jiwa dan muzik ERK) secara dalam. Dengarkan lagu rancak seperti "Kau dan Aku Menuju Ruang Hampa", "Mosi Tidak Percaya", "Banyak Asap Disana" dan "Menjadi Indonesia" hinggalah ke "Lagu Kesepian" yang begitu melankolik dengan lirik yang segar tapi tidak leleh pastinya iannya album yang menghiburkan dari Choli, Andrian dan Akbar.

Album yang diulas ini adalah versi re-issue dimana diselitkan 3 buah videoclips dan foto-foto dari fotografer, Angki Purbandono. Sekiranya anda ingin mengenali dan mengkaji keadaan sosiologi tentang masyarakat Indonesia umumnya dan golongan marhain khasnya,album ini dapat memberi gambaran kepada anda melalui lirik-lirik mereka. Keren!! silakan.


No comments: