Sunday, April 29, 2012

Babes In Toyland - Sparkling Machine




"Sparkling Machine" adalah debut pertama Babes In Toyland, sebuah punk rock band dari Minnesota. Album yang diterbitkan oleh penerbit lagenda Seattle, Jack Endino ini penuh dengan luapan perasaan , emosi yang tak stabil, marah, sakit hati dan sebagainya. Ianya terselah pada lirik-lirk, tajuk lagu serta cara penyampaian vokal  Kat Bjelland yang perit seolah-olah tekak dicucuk dengan dawai berduri. Ditambah pula dengan muzik yang berkecamuk (pertembuingan sludgy metal + punk rock era Iggy Pop & Siouxsie and the Banshees).

Ini terselah jika anda mendengarkan lagu-lagu seperti "Dust Cake Boy", "Paint In My Heart", "He's My Thing" & "Fork Down Throat" membuatkan perasaan anda merasa seperti ditoreh-toreh dengan pisau sama seperti sound gitar yang kering, pounding drumming serta grinding bassline yang berselirat. Album ini telah menjadi "blue print" pada  muzik underground ketika itu selain Babes In Toyland menjadi pemangkin pergerakan "Riot Grrrl" di sana.

Walaupun berasal dari Minnesota tetapi mereka banyak bergerak/tour bersama-sama band-band Seattle seperti Mudhoney, 7 year Bitch & Nirvana serta band-band seperti Sonic Youth, L7 & Dinasour Jr. Album yang boleh dikategorikan sebagai KLASIK pada penggermar alternative music scene.