Saturday, January 21, 2012

Dead Mushroom



Dead Mushroom merupakan salah satu band yang lahir dari letusan muzik alternatif rock yang melanda Malaysia pada 90-an. Band yang dianggotai oleh SHIDI(gitar), MIKE (bass), ZUL (drums),POJI (guitar) & FAIZ (vocals) ini bermula secara underground sekitar 1996 dan mereka juga telah menjuarai pertandingan Pepsi Challenge - Young Discovery anjuran Pepsi, AIM & TV3 (sebuah rancangan realiti TV tanpa undian sms). Berikutan kemenangan itu akhirnya debut pertama "Dead Mushroom" dikeluarkan pada 1997.

Debut yang dikeluarkan dibawah label Rock Central Records dan diedarkan oleh BMG Music ini diterbitkan oleh mereka sendiri yang berkonsepkan campuran 90's grunge, 80's & 70's rock dimana band-band Seattle merupakan pengaruh besar dalam muzik mereka. Dengarkan sahaja singles "Read My Mind", "Fly My Soul" & "Suicide Hill" amat kuat "Pearl Jam"nya. Selain itu "Potion" dan "Child" juga tidak mengecewakan. Tracks yang energetik ini memang kena dengan jiwa muda mereka ketika itu. Segala tenaga & perasaan diluapkan dengan berkesan sekali melalui lirik dan susunan muzik yang baik.

Dari segi "sound", rakaman ini boleh dibanggakan. Tidak terlalu "mainstream" & tidak terlalu "underground". Ciri-ciri Seattle sound itu menyerlah. Mungkin sebab memang kesitu arahnya. Album ini juga telah dicalonkan untuk 4 kategori di Anugerah Industri Muzik (AIM) pada 1998 ( Artis baru terbaik berkumpulan, Album English tempatan terbaik, Rakaman album terbaik & Klip video terbaik). Apapun album ini boleh dikategorikan sebagai "klasik" kepada penggemar muzik tempatan khususnya peminat muzik "underground". WAJIB ada.

(thanks to en. Faizal for this CD)


4 comments:

Faizal and Anna said...

Sama2 MK.. Sememangnya album ini menampilkan sound Seattle yg kental bersama gaya2 PJ... bagaimana agaknya hasil album ke-2nya nanti..?

matakucing said...

F&A,
berdasarkan singles2 terbaru bunyi masih lagi kuat PJ nya

download mp3 said...

Yang ku cari ternyata ada di sini

wan said...

bos...boleh sy dptkn mp3 rip cd ni...🙏